14 октомври 2019
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Отиде си автомобилният гуру Лий Якока

На 94-годишна възраст почина една от най-ярките личности в автомобилната история Лий Якока. Американецът остави трайна следа в света на колела, като на него дължим някои от най-известните автомобили в света и някои революционни биззнес решения.

Лидо Антън и Якока, както е цялото му име, е роден на 15 октомври 1924 година в Алънтаун, Пенсилвания, в семейството на италиански емигранти. Завършва университет със специалност "автомобилен инженер". През 1946 година започва работа по специалността си във Ford Motor Company.

Скоро след като започва работа, обаче, Якока желае да се премести в отдела по маркетинг и продажби на местен дилър, където именно започва разцветът на кариерата му. Първият му голям удар като търговски специалист е през 1956 година с лизинговата кампания "56 за 56", предлагайки специални оферти за автомобили с 56 долара месечна вноска, предизвиквайки сериозен ръст в продажбите.

След този успех, Лий Якока е поканен в централата на Ford, където бързо се издига и през 1960 става вицепрезидент и генерален директор на Ford дивизията. 5 години по-късно е вицепрезидент на цялата група, а през 1970 става президент на Ford Motor Company.

По време на работата си за Ford, Якока e отговорен за появата на някои знакови автомобили като Ford Mustang, Ford Escort и Linkoln Mark III, както и за спасяването на марката Mercury. Има и идеи за нов тип коли - минивановете, но така и не ги реализира за тази компания.

Въпреки солидните си успехи, Лий Якока влиза в конфликт със собственика Хенри Форд II и през 1978 година е уволнен. Мениджърът, обаче, бързо си намира ново поприще, като оглавява конкурента Chrysler.

По онова време Chrysler е в доста тежко положение и трупа солидни загуби. Якока, бързо успява да регрупира активностите на групата и да я изкра на печалба, благодарение най-освен всичко друго и на един проект, който си "носи" от Ford - миниванът. Преди него, успява да наложи компактните малолитражни автомобили, които бързо стават хит на пазара.

Все пак, големият удар на бизнесменът в Chrysler е представянето на еднообемният Plymouth Voyager/Dodge Caravan, представен през 1983 г. Миниванът става тотален бестселър, като само за първата година от лансирането си, двата модела - близзнаци надхвърлят 1,5 милиона продажби.

Якока води придобиването на AMC през 1987 година, което довежда под крилото на Chrysler най-успешната му и до днес марка - Jeep. Под ръковотството на мениджъра върви и проектът за успешния модел Grand Cherokee, който, обаче, е представен през 1993 година - една година след като мениджърът се оттегля от компанията.

През 80-те години на миналия век Лий Якока става една от иконите на САЩ, като често е на кориците на големите издания като Time и заслужено намира мястото си в класацията на 20-те най-успешни американски мениджъри за всички времена.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.