15 септември 2019
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Как се разпределят парите във Формула 1

Формула 1 е индустрия за милиарди и това не е новина. Също така не е новина, че въпреки опитите за финансово равенство, правени от ръководството на шампионата през годините, богатите тимове продължават да взимат повече пари, отколкото бедните. А приходите на всеки тим са ключа към неговото развитие в следващите години.

Спонсорството е важно, но то далеч не е основен приход на отборите. Най-сериозните пари, на които всички разчитат, идват от разпределението на постъпленията в самия шампионат от няколко потока - такси от домакините, такси от телевизионни права и други приходи, като местни спонсори и т.н. През 2016 година мениджмънта на Формула 1 е с оборот чрез различните потоци около 1.83 млрд. долара, като приходите се равняват на 1.38 млрд. От тях 68% се разпределят между отборите.

Това означава, че през тази година десетте тима ще си поделят около 940 млн долара или с 3.5% по-малко, отколкото предишния сезон. Това е така, защото новите собственици от Liberty Media отделиха допълнителен ресурс за промените и промотирането на шампионата, опитвайки да наложат своята концепция като модел.

Плащанията към отборите са раззделени на 9 месечни вноски с начално плащане през Април, а с последния чек се превежда изравнената сума, към която спадат и приходи от други точки, за които ще поговорим в следващите редове. Защото реално те са факторите, влияещи най-много за финансовото неравенство в шампионата.

Приходите на всеки отбор са систематизирани в таблица, публикувана от Motorsport.com, за която от FOM (Formula One Managment) отказва да отправи коментар. Вие си направете изводите защо и дали това разпределение е коректно или не.


Тук е нужно да обясним повечето от колоните. В първата колона се отразява участието на отборите в последните 3 години. Тези, които са били на стартовата решетка през последните 3 сезона, си разпределят по равно сума, равняваща се на 36 милиона долара за всеки тим. Както виждате, Haas не попада в тази категория, защото се включи в шампионата през миналия сезон.

Във втората колона са разпределени средства според класирането на отборите в сезон 2016. Логично най-голямата сума е за Mercedes, а най-малката за Заубер. До тук нищо нелогично или нередно, в крайна сметка отборите, които се развиват и печелят титли трябва да бъдат поощрявани по някакъв начин. От друга страна американците отдавна са измислили своята спортна система да помага на по-слабите за сметка на по-силните, за да няма вечни печелещи и вечни губещи. Но това е друга тема.

В третата колона обаче присъства само един отбор - Ferrari. Италианският тим е успял да си извоюва сумата от 68 (!!!) милиона долара за това, че е с най-дълъг стаж в шампионата от присъстващите тимове. Освен това четирите големи отбора - Ferrari, Mercedes, Red Bull и, забележете, McLaren, имат договорени допълнителни бонуси за точките, събрани в класирането за конструктури. Това обаче не е всичко. Red Bull получава допълнително 35 милиона долара за това, че е първият отбор, подписал новата финансова рамка. От Williams пък взимат допълнително 10 милиона от договорената клауза "наследство". Също така Mercedes и Red Bull взимат допълнителни пари за сезоните, в които са печелили двойна титла - при пилоти и при конструктори.

Ето как парите във Формула 1 всъщност отиват при отборите, които имат пари. С това разпределение тимът на Ferrari взима със 108 милиона долара от Force India, въпреки че завърши само на едно място пред съперника в миналогодишния шампионат или общо 180 милиона долара - най-много от всички тимове в шампионата. Не само това, но италианците ще вземат и 9 милиона долара повече от Mercedes през този сезон.

Force India и Williams пък бяха по-добри отбори от McLaren през миналия сезон, но и двата тима ще вземат по-малко от британците. Ако съберем всички плащания и ги разделим всъщност по равно на отборите, то всеки от тях би взел 94 милиона долара - това ще е намаление с 86 милиона за Ferrari, но увеличение с 45 милиона за Sauber.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.